YAYASAN SIME DARBY ART FESTIVAL : KLPAC : KUDA KEPANG PARIT RAJA

.

.

.

.

Keterujaan budak ini adalah sama seperti keterujaan saya dalam menunggu persembahan Kumpulan Kuda Kepang Parit Raja

Persembahan dari Penari Kuda Kepang yang  terbaik di Malaysia

1

.

.

.

Pemain Gong Kumpulan Kuda Kepang Parit Raja

2

.

.

.

Acara membuka gelanggang

3

.

.

.

Gelanggang perlu dipagar oleh Ketua atau Bapak

Pecut yang dipegang oleh Ketua itu diperbuat daripada buluh dan tali yang dipintal menjadi satu.

4

.

.

.

Pecut akan diheret sekeliling gelanggang , membentuk bulatan sebagai simbol gelanggang permainan telah dibuka

Dengan ini , pemain yang mabuk , atau kerasukan , atau biasanya orang negeri saya panggil ‘ naik syeh ‘ atau ‘ naik isim ‘ tidak akan keluar gelanggang dan mengganggu penonton

5

.

.

.

Tapi masa ni , ini hanya adalah satu persembahan demonstrasi yang biasa-biasa ..

6

.

.

.

Tak banyak yang saya dapat cari cerita tentang permainan Kuda Kepang ini

Badal

The guardian

Si Penjaga Kuda

7

.

.

.

8

.

.

.

9

.

.

.

Yang ini ..

Saya tak tau apa panggilannya

Penyeri persembahan

10

.

.

.

Karakter yang lucu , periang dan ‘ playful ‘

11

.

.

.

12

.

.

.

Saya tak jumpa apa nama dan tujuan karakter dia ni..

13

.

.

.

Mungkin Bujang Ganong ..?

14

.

.

.

Asalnya , Kuda Kepang adalah diperbuat daripada kulit lembu

Kerana agak sukar untuk mendapatkan kulit lembu , kemudiannya menggunanak anyaman mengkuang , kini menggunakan kayu

15

.

.

.

Penari-penari nya

Masih muda

16

.

.

.

17

.

.

.

18

.

.

.

Danyang

Ketua penari

19

.

.

.

20

.

.

.

21

.

.

.

Bagusnya ada generasi muda yang belajar dan menghayati kebudayaan ini

22

.

.

.

23

.

.

.

24

.

.

.

25

.

.

.

26

.

.

.

27

.

.

.

28

.

.

.

Dia dok mengacau penari perempuan pulak..

29

.

.

.

30

.

.

.

Dia dok kacau adik yang tadi tu..

Ajak masuk gelanggang

🙂

31

.

.

.

32

.

.

.

33

.

.

.

34

.

.

.

Atau yang inikah yang dipanggil Bujang Ganong ?

35

.

.

.

36

.

.

.

Akhirnya dia tak sedarkan diri

Sedar bila diubati oleh Badal

37

.

.

.

Seriau semua orang bila nengok dia disebat gitu..

38

.

.

.

39

.

.

.

Sayang saya tak dapat tau jalan cerita yang sebenarnya…

40.

.

.

Oleh kerana ini adalah satu tarian demonstrasi sahaja

Tak ada penari yang ‘ naik syeh ‘

Cuma ada 2 orang pemain muziknya yang kerasukan

Sedang ditenangkan oleh yang arif

IMG_1499

.

.

.

Pemain kenong dan gong yang sedang ditenangkan.

IMG_1498

 

.

.

.

Puas hati dapat nengok !

Bertahun-tahun lamanya saya tak nengok tarian Kuda Kepang ini

Nina , my ‘ Mini Me ‘ pun sangat ‘ excited ‘

Macam-macam dia tanya

Ingatkan dia tak tahu pasal mabuk/ naik syeh tu..

Tau aaaaa … dia kata …

Dah pernah baca..

.

Semasa di Sekolah MARA , adalah budak-budak buat persembahan tarian Kuda Kepang ni masa Hari Guru

Budak-budak perempuan je..

Guna muzik dari keset tu aja , mana ada cd zaman tu .. tu pun boleh ada yang saampai naik syeh .. Kelam kabut Ustad nak tenangkan..

Arwah dah Ustad tu.. Ustad Khaidzir MARA Muar / Kuala Krai

Al Fatihah..

Semenjak itu , tak ada siapa-siapa dibenarkan buat persembahan Kuda Kepang masa apa-apa ‘ Hari ‘ di sekolah..

.

.

.

.

Advertisements