SINGAPURA : THAIPUSAM DI LITTLE INDIA , SINGAPURA

.

.

.

.

Sesampainya saya di Singapura

Saya ditanya kemana saya nak pergi..

Banyak tempat saya nak pergi..

Ada yang ada kat Malaysia saya tak heran pun nak pergi dan ambik gambarnya …

.

.

Kami turun di Stesen MRT Lavender

Merentas jalan-jalan hingga sampai ke Seranggon Road

Kawasan Little India

Sebab nak ambik gambar perayaan Thaipusam di Singapura

Kat Malaysia tak heran pun nak pergi nengok dan ambik gambar

Mungkin sebab dengarnya ramai sangat yang ada di sana masa tu nanti …

IMG_3918.

.

.

Kawasan yang femes baru-baru ni sebab rusuhan pendatang asing kat sana

Sampai bakar-bakar kereta..

IMG_3971.

.

.

Ada yang biasa-biasa je

Baju biasa

Tak ada kavadi

Masih berkaki ayam tapi

IMG_3913.

.

.

Apa Thaipusam?

Kenapa?

Di mana?

Baca sendirilah ya …

Perayaan Thaipusam di Batu Caves adalah yang terbesar dan yang paling ramai datang di dunia

Di India pun tak ada sampai macam tu

Dengarnya , hampir satu juta yang datang hari tu ..

IMG_3916.

.

.

Ada ramai jugak yang datang hanya untuk menyaksikan perarakan itu .

Mungkin kerana kekangan usia dan kederat ..

IMG_3911.

.

.

IMG_3914.

.

.

Lets jom nengok gambar!!

IMG_3904.

.

.

Ada ngeri ka beb ?

Banyak lagi kat bawah-bawah nu…

IMG_3905

.

.

.

Penat ?

Haus ?

IMG_3907.

.

.

Ada pit stop.

Ada makanan vegetarian

Ada ayaq

IMG_3908.

.

.

Cucuk mulut

Cucuk pipi

IMG_3921.

.

.

IMG_3922.

.

.

Cucuk limau nipis kat belakang

IMG_3927.

.

.

Berpuluh , mungkin dekat seratus biji limau nipis tu!

IMG_3926.

.

.

IMG_3931.

.

.

Mereka dah sampai !!

Kami teruja!!

Bak elektron ..

Hahahha .. Poyo .. Chop … teringat ..

Ingat tak belajar Fizik ? .. ke Kimia ? .. yang pasal elektron yang teruja dan masuk ke paras tenaga diatasnya …?

Nak belajar Medic kena tau tu semua

Dah habis belajar Medic .. Hapakejadah kena belajar tu semua ..?!

Tak diguna pun pengetahuan itu !!

IMG_3934.

.

.

Ada yang bernyanyi-nyanyi

Ke depa tengah baca Doa ?

Untuk beri perangsang dan semangat .

IMG_3938

.

.

.

Ada Kavadi yang gini ..

IMG_3945.

.

.

Yang kena berjalan sejauh lebih kurang 4.5 km lebih

Dari Kuil Kuil Sri Srinivasa Perumal, Jalan Serangoon

Ke Kuil Sri Thendayuthapani Temple di Tank Road.

Dekat-dekat Fort Caning sana..

IMG_3939

.

.

.

Cangkuk kat belakang ..

IMG_3944.

.

.

.

Close up nya …

IMG_3942.

.

.

Cucuk kat muka ..

IMG_3948.

.

.

Depan

IMG_3947.

.

.

Dan belakang ..

IMG_3950.

.

.

IMG_3951.

.

.

Pot berisi susu

IMG_3953

.

.

.

IMG_3954.

.

.

IMG_3955.

.

.

Junjung atas kepala

Pelik sikit

” Buddha “

IMG_3957.

.

.

Habis burung merak togel masa-masa gini ..

IMG_3963.

.

.

Yang ni cucuk

Tapi tak tembus

Hanya untuk ‘ support ‘ kavadi itu ..

IMG_3965.

.

.

.

Kiri kanan atas bawah lidah

IMG_3966.

.

.

IMG_3968.

.

Ok

Habis dah gambar ..

Kagum ?

Saya kagum

Tak berdarah-darah

Tak nampak menahan sakit

Macam menunaikan nazar lah

Mereka berjanji untuk melakukan sebegini pada hari Thaipusam nanti

Pabila dapat apa yang dihajatkan

Janji perlu ditunaikan

.

.

.

.

Advertisements