JOM JALAN SEKITAR PULAU KETAM !

.

.

.

.

Pulau Ketam ini terletak di muara Sungai Klang

Ada beberapa pulau lain dekat-dekat Pulau Ketam ni

Pulau Klang , Pulau Che Mat Zin , Pulau Selat Kering , Pulau Tengah dan Pulau Pintu Gedong

.

.

Rumah-rumah kat sini didirikan di atas tiang-tiang yang dipacakkan ke tanah paya

Nampak sampah sarap tu ?!

Sampah sarap itu , dibuat oleh ada sebahagian manusia , di sepanjang tebing Sungai Klang , dicampak gitu aje ke dalam sungai

Bila air laut surut , nampaklah sampah sarap yang dibawa dari Sungai Klang yang tersadai di bawah-bawah rumah dan tiang-tiang itu

Mungkin memang ada sampah yang mereka campakkan ke bawah rumah

Tapi lagi banyak yang dihanyutkan ke sini oleh pasang surut laut…

IMG_3657.

.

.

Jalan-jalan di Pulau Ketam ni ada tiang-tiang gitu lah jugak

Ada yang kerajaan dah perbaiki

Jalan konkrit

IMG_3659.

.

.

Masih ada yang titian kayu

Yang sempang ke rumah masing-masing

Gini..

IMG_3661.

.

.

.

Ada yang kata

Penduduk Pulau Ketam yang pengotor

Buang sampah bawah rumah

Bukan mereka ..

Mereka pun dah lemas dengan sampah dan bauan itu semua

IMG_3711.

.

.

Ada penghadang sampah diletakkan di tempat-tempat tertentu di Sungai Klang tu

Ada jugak di sekitar Pulau Ketam ni

Tapi masih tak dapat menghalang sampah sarap dari mendap di sini

Saya dan Wak Jan mengayuh hingga ke hujung satu jalan

Sampai ke sini

Tempat mereka membakar sampah dari kediaman mereka..

Tapi ada saya baca ..ada pihak pengurusan sampah pepejal yang datang menjalankan operasi , membawa ke tanah besar..

IMG_3735.

.

.

Ada kesedaran dan kempen tentang Kitar Semula

IMG_3626

.

.

.

Walaupun dalam Bahasa Cina

IMG_3649

.

.

.

Pengurusan sisa kumbahan

Menurut Wak Jan

Dilepas buang ke dalam tangki septik dulu

Dirawat

Kemudian dilepaskan

[ Nampak macam dilepas terus je ke laut tapi  ]

IMG_3666

.

.

.

Tak boleh ada kenderaan yang bermotor

IMG_3672.

.

.

Motor berbateri tiga tempat duduk

Kreatip..

Empat lima orang pun boleh !

IMG_3669.

.

.

Masa ni

Saya gohed basikal sensorang

Encik Abdul dan BudakKecikMataBesar dah balik ke pangkal jalan

Saya masih sesat sensorang di hujung jalan

IMG_3716.

.

.

Tiba-tiba ketemu semula Wak Jan

Jom Kak !! Dia kata

Saya jumpa Sekolah Pulau Ketam kat depan sana!

IMG_3717.

.

.

Ok Dik !!!

Sangat comel berbasikal merah jambu itu!!

Kami ada jumpa

Satu famili tu

Suami gohed basikal

Isteri dan anak [ dalam lima nam tahun ] bonceng ..

Huh !! Balik tu mesti kejang urat keting!!

IMG_3718.

.

.

Kami ke barat dari Jalan Timur dan Jalan Tiga Pekan

IMG_3712.

.

.

.

Terjumpa pulak ni !

Kat tepi jalan..

IMG_3719

.

.

.

Bomba Sukarela Sungai Dalam !

Semenjak beberapa kes kebakaran .. mereka berpakat menubuhkan pasukan ini..

IMG_3720.

.

.

Rasanya masih berfungsi lagi Bomba Sukarela ni..

IMG_3722.

.

.

IMG_3726.

.

.

Bakul tu kami tak tau apa fungsinya ..

IMG_3728.

.

.

Bekalan air bersih adalah dari tanah besar

Paip air bawah laut

Dulu-dulu .. kena tadah air hujan dalam tong..

Karen ..

Dari TNB

Paip bawah laut jugak kah ?

IMG_3747

.

.

.

Ok ..

Sambung esok…

Advertisements